Acasa

Ce este franciza?

Franciza poate fi definita ca "o oportunitate de afaceri in care proprietarul unui serviciu sau a unei marci de produs (francizorul) acorda drepturile de distributie locala si/sau vanzare a serviciilor si produselor unui individ (francizat) primind in schimb o taxa sau redeventa in concordanta cu standardele de calitate". In legea francizei nr 52 / 28 august 1997: Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Obiectivul de baza al aproape oricarei organizatii de franciza este utilizarea independenta a partilor terte (francizatii) pentru a livra produsele si/sau serviciile furnizorilor (francizori) catre consumatorul final. Pentru francizor, francizarea permite expansiunea unui concept dovedit sau aflat la inceput si o modalitate de operare specifica pentru dezvoltarea de multi-unitati cu locatii multiple ce ofera acelasi produs sau serviciu. Pe de alta parte, francizatul are oportunitatea de a utiliza produse, servicii dovedite, metode de operare de succes, promovari viabile, marci recunoscute si asistenta continua. In general, aceste avantaje nu sunt disponibile managerului unei afaceri mici, independente care adesea poate vinde acelasi produs sau serviciu.

Franciza atrage atat interesul francizatului, cat si pe cel al francizorului. Francizorul are acces la oportunitati de crestere prin extinderea sistemului de distributie cu produse si servicii de calitate. Francizatul are ocazia de a reusi ca proprietar de afacere mica dispunand de sisteme de succes, operatiuni, informatii, metode, materiale de promovare, experienta si adesea atat de valoroasa marca francizorului.

Tipuri de francize

Cele mai intalnite tipuri de francize: franciza de distributie si afacerea format franchising. Franciza de distributie este acea afacere in care furnizorii care incheie contracte de vanzare cu dealeri pentru a cumpara sau vinde anumite produse sau linii de produse. Acest tip de franciza este frecvent intilnit in cazul dealerilor auto, imbuteliatorilor de bauturi racoritoare si statiilor de alimentare. In cazul francizei de distributie, dealerul cumpara marca si/sau produsul de la furnizor si foloseste numele furnizorului cu linia de produse.

Cea mai intalnita forma de franciza din lume este afacerea format franchising care ofera o oportunitate de afaceri pentru un om de afaceri independent. In cadrul acestui tip de afacere, francizatul primeste de la francizor in afara de produs sau serviciu, sprijinul lui. Aceasta presupune ajutor si asistenta pentru gasirea locatiei, echipament, mobila, plan de amenajare, tinerea evidentei si rezervari, proceduri de training, metode de marketing, publicitate si sprijin in activitatea propriu-zisa.

Francizele cu o singura unitate. Cel mai probabil, ca potential francizat veti dori franciza pentru o singura unitate sau dreptul de a opera un singur magazin la o anumita locatie pentru o anumita perioada de timp. Aceasta este cunoscuta sub numele de franciza cu o singura unitate. In unele cazuri, francizorul va fi de acord sa va ofere exclusivitate teritoriala, caz in care francizorul nu va mai permite deschiderea in acel perimetru/zona altor unitati francizate din cadrul retelei sau unitati in proprietatea companiei francizoare. Aceasta este tipul de francizare cel mai des intalnit la oamenii de afaceri independenti pentru a incepe operarea unei afaceri din postura de francizat.

Francize zonale. O a doua oportunitate in franciza este acordarea unei persoane independente a unor drepturi exclusive pentru a dezvolta mai multe unitati de franciza intr-un anumit teritoriu pe o anumita perioada de timp. Francizatul va primi de la francizor ceea ce este cunoscut sub denumirea de Contract pentru Area developer, iar francizatul va plati francizorului o taxa pentru dreptul de a dezvolta un anumit numar de unitati francizate intr-un teritoriu dat, pe parcursul duratei perioadei de timp convenite. Plata taxei de dezvoltare asigura francizatului exclusivitatea pentru acea perioada de timp convenita, pentru a dezvota toate unitatile in teritoriul dat. Pe masura ce fiecare unitate este dechisa, francizorul ii va da francizatului un contract individual de franciza. Se asteapta ca francizatul sa detina toate sau un anumit procent din unitatile dezvoltate in cadrul zonei acordate. Problema cu contractul de dezvoltare zonala este obligatia de a respecta planificarea deschiderii de unitati, deoarece daca francizatul nu respecta planificarea, i se anuleaza drepturile exclusive care i-au fost acordate.

Contractul de dezvoltare zonala prevede adesea ca francizatul sa plateasca o taxa pentru fiecare unitate individuala deschisa in teritoriu. De exemplu, daca francizatul vrea sa obtina exclusivitate teritoriala pentru orasul Bucuresti, iar francizorul i-a cerut sa deschida cinci unitati in acest oras, taxa pentru o unitate fiind de 5000 USD, area developer-ul va plati o taxa de 25000 USD pentru cele cinci magazine noi. Contractul de dezvoltare zonala poate sa prevada o anumita limita de timp, precum deschiderea unei noi unitati francizate pe an, in caz contrar contractul urmand a fi desfiintat.

Master franciza. Exista o relatie hibrida care implica o a treia parte numita master francizat, relatie in care o persoana primeste de la francizor dreptul de a solicita altor potentiali francizati sa isi deschida unitatile de franciza pe un teritoriu prescris, pentru o anumita perioada de timp. Multi francizori folosesc aceasta metoda atunci cand isi extind afacerea in alte tari. Un master francizat (persoana fizica sau companie) este ales intr-o tara straina pentru a dezvolta un sistem de franciza. Master francizatul are adesea obligatia de a instrui si sprijini fiecare francizat dintr-un teritoriu dat, primind in schimb un procent din taxa de franciza platita francizorului de catre francizatii simpli.

Legea francizei
Ordonanta nr.52 din 28 august 1997
privind regimul juridic al francizei in prezentare prescurtata

Notiuni
Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Francizorul este un comerciant care:
- este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate; drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza;
- confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
- asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate;
- utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului.

Beneficiarul este un comerciant, persoana fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizori.

Know-how este ansamblul formulelor, definitiilor tehnice, documentelor, desenelor si modelelor, retelelor, procedeelor si al altor elemente analoage, care servesc la fabricarea si comercializarea unui produs.

Reteaua de franciza cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre un francizor si mai multi beneficiari, in scopul promovarii unei tehnologii, unui produs sau serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu.

Norme privind relatiile dintre parti. Relatiile precontractuale, contractuale, postcontractuale

Faza precontractuala are ca scop sa permita fiecarei parti sa-si confirme decizia de a colabora.

Francizorul furnizeaza viitorului beneficiar informatii care ii permit acestuia sa participe, in deplina cunostinta de cauza, la derularea contractului de franciza.
Francizorul se obliga sa furnizeze beneficiarului informatii despre:
- experienta dobandita si transferabila;
- conditiile financiare ale contractului, respectiv redeventa initiala sau taxa de intrare in retea, redeventele periodice, redeventele din publicitate, determinarea tarifelor privind prestarile de servicii si tarifele privind produsele, serviciile si tehnologiile, in cazul clauzei obligatiilor contractuale de cumparare;
- elementele care permit beneficiarului sa faca calculul rezultatului previzionat si sa-si intocmeasca planul financiar;
- obiectivele si aria exclusivitatii acordate;
- durata contractului, conditiile reinnoirii, rezilierii, cesiunii.

Contractul de franciza trebuie sa reflecte interesele membrilor retelei de franciza, protejand drepturile de proprietate industriala sau intelectuala ale francizorului, prin mentinerea identitatii comune si a reputatiei retelei de franciza.

Contractul de franciza trebuie sa defineasca, fara ambiguitate, obligatiile si responsabilitatile fiecarei parti, precum si orice alte clauze ale colaborarii.

Francizorul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa detina si sa exploateze o activitate comerciala, pe o anumita perioada, anterior lansarii retelei de franciza;
b) sa fie titularul drepturilor de proprietate intelectuala si/sau industriala;
c) sa asigure beneficiarilor sai o pregatire initiala, precum si asistenta comerciala si/sau tehnica permanenta, pe toata durata existentei drepturilor contractuale.

Beneficiarul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa dezvolte reteaua de franciza si sa mentina identitatea sa comuna, precum si reputatia acesteia;
b) sa furnizeze francizorului orice informatie de natura a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficienta in legatura cu franciza;
c) sa nu divulge la terte persoane know-how-ul furnizat de catre francizor, atat pe toata durata contractului de franciza, cat si ulterior.

Contractul de franciza trebuie sa cuprinda urmatoarele clauze:
- obiectul contractului;
- drepturile si obligatiile partilor;
- conditiile financiare;
- durata contractului;
- conditiile de modificare, prelungire si reziliere.

Contractul de franciza va respecta urmatoarele principii:
- termenul va fi fixat astfel incat sa permita beneficiarului amortizarea investitiilor specifice francizei;
- francizorul va instiinta pe beneficiar cu un preaviz suficient de mare asupra intentiei de a nu reinnoi contractul la data expirarii sau de a nu semna un nou contract;
- in cadrul clauzelor de reziliere, se vor stabili in mod clar circumstantele care pot sa determine o reziliere fara preaviz; - conditiile in care va putea sa opereze cesiunea drepturilor decurgand din contract vor fi cu claritate precizate, in special conditiile de desemnare a unui succesor;
- dreptul de preemtiune va fi prevazut, daca interesul mentinerii sau dezvoltarii retelei de franciza necesita recunoasterea acestui drept;
- clauzele de nonconcurenta vor fi cuprinse in contract, pentru protejarea know-how-ului;
- obligatiile financiare ale beneficiarului vor fi cu claritate precizate si vor fi determinate astfel incat sa favorizeze atingerea obiectivelor comune.

Prin contractul de franciza, francizorul controleaza respectarea tuturor elementelor constitutive ale imaginii marcii. Marca francizorului, simbol al identitatii si al renumelui retelei de franciza, constituie garantia calitatii produsului/serviciului/tehnologiei furnizate consumatorului. Aceasta garantie este asigurata prin transmiterea si prin controlul respectarii know-how-ului, furnizarea unei game omogene de produse si/sau servicii si/sau tehnologii. Francizorul se asigura ca beneficiarul, printr-o publicitate adecvata, face cunoscut ca este o persoana independenta din punct de vedere financiar in raport cu francizorul sau cu alte persoane.

Dreptul care se transfera obliga beneficiarul la plata unei redevente si il autorizeaza sa utilizeze marca produselor si/sau serviciilor si/sau tehnologiilor, know-how-ul ori o alta experienta deosebita de franciza, precum si orice alte drepturi de proprietate intelectuala sau industriala, dupa caz, sustinut permanent de asistenta comerciala si/sau tehnica a francizorului, pe toata durata de valabilitate a contractului de franciza.

Francizorul va notifica in scris beneficiarului orice incalcare a obligatiilor contractuale si ii va acorda un termen rezonabil de remediere.

La incetarea relatiilor contractuale, relatiile postcontractuale se vor baza pe regulile unei concurente loiale.

Francizorul poate sa impuna obligatii ferme fostului beneficiar, asigurand astfel protejarea caracterului confidential al afacerii si, in special, neutilizarea know-how-ului de catre o retea concurenta.

In cazul in care francizorul propune semnarea unui contract de exclusivitate, vor fi respectate urmatoarele reguli:
- daca este incasata o taxa de intrare in reteaua de franciza, la semnarea contractului de franciza, suma privind drepturile de exclusivitate, prevazuta in contract, este proportionala cu taxa de intrare si se adauga acesteia;
- in lipsa taxei de intrare, modalitatile de rambursare a taxei de exclusivitate sunt precizate in cazul rezilierii contractului de franciza;
- taxa de exclusivitate poate fi destinata pentru a acoperi o parte a cheltuielilor necesare implementarii francizei si/sau pentru a delimita zona si/sau pentru know-how-ul transmis;
- contractul de exclusivitate trebuie sa prevada o clauza de reziliere, convenabila ambelor parti;
- durata este determinata in functie de caracteristicile proprii fiecarei francize.

Francizorul poate sa impuna o clauza de nonconcurenta si de confidentialitate, pentru a impiedica instrainarea know-how-ului transmis pe durata contractului de exclusivitate.

In temeiul relatiilor contractuale cu beneficiarii sai, francizorul va intemeia o retea de franciza, care trebuie exploatata astfel incat sa permita pastrarea identitatii si renumelui retelei pentru care francizorul este garant.

Reteaua de franciza este formata din francizor si beneficiari. Prin organizare si dezvoltare, reteaua de franciza trebuie sa contribuie la ameliorarea productiei si/sau distributiei de produse si/sau de servicii.

optimizare SEO
Francize | Despre Noi | Intrebari Frecvente | Francize Romanesti | Inscrie Franciza | Comunicate de Presa | Opinii Specialisti | Cover story | Contact
Copyright © 2008-2014. Francizeromanesti.ro. Toate drepturile rezervate.